Skip to main content
Skip table of contents

Kren Kirişi Hesabı

Kren kirişi hesabı bu başlık altında detaylı anlatılmıştır.

  • Kren Sınıfları

  • Kren Yük Hesapları

  • Kren Raporları

Kren Menüsü

Kren Sınıfları

AISC Design Guide 07- Industrial Buildings kaynağına uygun kren sınıflaması; kren yük kapasitesi, kullanım ömrü boyunca tamamlayacağı döngü adedine bağlı olarak gerçekleştirilmiştir.

  • A,B,C hafif ve orta sınıf krenler iken D,E,F ağır sınıf kren olarak tanımlanırlar. Bu sınıflar krenin yük kapasitesi, gün içerisinde yükü kaç defa taşıdığı ve kren kullanım ömrü boyunca kaç defa taşıyacağına yani kullanım ömrü boyunca tamamlayacağı çevrime göre belirlenir.

Kren Yükleri

Ayarlar bölümünden yük kapasitelerine göre sık kullanılan krenleri seçebileceğiniz gibi kullanıcı tanımlı kren oluşturabilirsiniz. Projeniz için kullanacağınız kren hakkında gerekli verileri üretici firmadan alarak ideCAD’ te kullanıcı tanımlı giriş yapabilir veya mevcut tiplerden herhangi birisine uyuyor ise kontrolleri sağlayabilirsiniz.

Analiz

Kren Yükleri

Düşey R ve yatay H ve L yükleri aynı holde bir veya birden fazla kren olması durumuna göre vuruş katsayısı, etkime kombinasyonları, yükleme kombinasyonları gibi durumlar göz önünde alınarak seçilen yönetmeliğe göre katar yükü (moving load) şeklinde kren kirişi üzerine uygulanarak en elverişsiz yükleme ve sehim altında tasarımı yapılır.

Krenlerin taşıyıcı sistem üzerindeki etkilerini ve elverişsiz yüklemeleri elde etmek için kullanılan
referans dokümanlar şunlardır:

  • AISC Steel Design Guide 7, Industrial Buildings - Roofs to Anchor Rods, 2nd Edition (2004)(SDG-7)

  • ASCE 07-10, Minimum Design Loads for Buildings and Other Structures (2010)

  • AISE Technical Report No. 13, Guide for the Design and Construction of Mill Buildings (2003)

  • MBMA 2010, Metal Building Systems Manual (2010)

Yapının bir veya birden fazla hol ve kren olması durumlarına göre MBMA 2010 2.5 bölümü yüklerin
çerçeveye nasıl etkitileceği hakkında bilgi verir.

Kren kirişlerinin tasarımı için en elverişsiz yükü ortaya çıkaran durum; krenin kaldırdığı yükün holün
bir yönüne dayanmasıdır. Kren kirişi tasarımında bu maksimum yük kullanılır.

Kren içeren yapıda çerçeve elemanlarının tasarımı için MBMA 2010 2.5’ te kullanılacak yükler ve
yüklerin oranları belirlenmiştir. Çerçeve tasarımında en elverişsiz yükleme durumu elde edilirken
AISC SDG-7 madde 13.7 kullanılmaktadır. Çerçeve tasarımı için krenin olmadığı açıklıklar içinde
minimum etki değerleri bu şekilde belirlenmektedir.

Çerçeve tasarımında kren yükleri ilave yükler olup ölü yük, kar yükü, hareketli yük vb. yükler ile
AISC SDG-7 madde 13.7 de belirtilen kombinasyonlarda kullanılmaktadır. Bu amaçla kolonlardaki
konsol uçlarına x,y,z doğrultularında hesaplanan tekil kuvvetler kombinasyonlara uygun şekilde
etkitilmektedir.

Kren Kirişi Tasarımı

  • Bileşik Etki Altında Kontrol

  • Kayma Kontrolü

  • Gövde Yanal Öteleme Burkulması

  • Sehim

Bileşik Etki Altında Kontrol

İki eksenli eğilme kontrolü yönetmeliğe uygun olarak yapılır. Mx ve My vuruş etkisi de dikkate
alınarak hesaplanır.

Kesme Kontrolü

Güçlü eksen için kesme kontrolü AISC 360-10 G2-1 ‘ e uygun olarak gerçekleştirilir.

The nominal shear strength, Vn, of unstiffened or stiffened webs according to the limit states of shear yielding and shear buckling, is

For all provisions in this chapter except Section G2.1(a):

Benzer şekilde Yeni Türk Çelik Yönetmeliği 10.2.1’ e uygun kesme kontrol yapılır.

10.2.1 - Kesme Kuvveti Dayanımı

Gövde düzleminde kesme kuvveti etkisindeki çift simetri eksenli enkesitler ile tek simetri eksenli I- ve U- enkesitlerde, gövde elemanları rijitleştirilmemiş olduğunda, gövdede olacak şekilde rijitlik levhaları kullanıldığında ve gövdede olacak şekilde ara rijitlik levhaları kullanılması durumunda ise kenar gövde panellerinde karakteristik kesme kuvveti dayanımı, Vn, aşağıda verilen esaslar doğrultusunda Denk.(10.1) ile hesaplanacaktır.

Gövde Yanal Öteleme Burkulması Kontrolü

Kren kirişi başlıklarının dönmeye karşı tutulu olmaması ve kren hareketinden dolayı kiriş üzerine noktasal yükler etkimesinden dolayı bu göçme modu oluşabilir. Yüksek noktasal yükler çekme başlığında yanal harekete dolayısıyla da dayanım kapasitesinde ciddi oranda azalmaya neden olur. Bu durumda basınç başlığı kritik burkulma gerilmesine ulaşarak göçme modu oluşturur.

Bu göçme durumunun önlenmesi için çekme başlığının yeterince rijit ve kiriş kesitinin yeterince kısa olması gerekir. Kren kirişi tasarımında kesit arttırımın en elverişli olması için başlık genişliklerinin ve gövde kalınlığının arttırılmasına dikkat edilmelidir.

Gövde yanal öteleme burkulması kontrolü AISC 360-10 J10-7’ ye uygun olarak yapılır.

(b) If the compression flange is not restrained against rotation

The available strength of the web for the limit state of sidesway buckling shall be determined as follows:

Benzer şekilde Yeni Türk Çelik Yönetmeliği 13.27b’ ye uygun olarak yapılır.

(1) olması halinde, Denk.(13.27b) ile hesaplanacaktır.

(2) olması halinde ise gövdenin yanal ötelenerek burkulması sınır durumu uygulanmayacaktır.

Tasarım dayanımı, veya güvenli dayanım, ,

alınarak hesaplanacaktır.

Sehim Kontrolü

AISC Steel Design 7 – Industrial Buildings – Roofs to Anchor Rods 2nd Edition ‘a uygun olarak
yapılır.

4. Limit deflections under crane loads as follows:

Vertical Deflections of the Crane Beam due to wheel loads (no impact):

L/600 Light and Medium Cranes _ CMAA 70 Classes A, B, and C.


JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.